Gå til hovedinnhold på siden Gå til hovedmeny

Forside / Presse

Frykter billig-NAV: - Ber om NAV-ombud

Det enkle er ofte det beste, sier arbeids- og sosialminister Robert Eriksson i sine vyer for NAV, og viser til Rema 1000 sin filosofi; det enkle er ofte det beste. - Da må vi som brukere av NAV advare mot det vi opplever som ofte synes å være den enkleste løsningen; å la være å følge opp brukerne på en skikkelig måte, sier leder i FFO, Knut Magne Ellingsen.

- Vi støtter NAV-gjennomgangen Robert Eriksson har startet, det er et viktig arbeid, men vi må advare mot at det forenkles i så stor grad at det går på bekostning av brukerne, sier Ellingsen.

De siste årene har vi fått flere henvendelser til FFOs rettighetssenter fra mennesker som mottar arbeidsavklaringspenger fra NAV, men som ikke får noen oppfølging i det hele tatt de siste fire årene. I tillegg er det indikasjoner på at ventetiden på tiltak fra NAV er blitt forverret det siste året, og at flere venter enn før. Henvendelsene til rettighetssenteret om NAV har økt med nesten 20 prosent fra 2012 til 2013.

- Når Eriksson nå varsler merkbare forenklinger i NAV-systemet, frykter vi for NAV-brukernes rettssikkerhet, og ber om at statsråden viser handlekraft oppretter et NAV-ombud, slik han har jobbet for tidligere.

Et NAV-ombud kan bistå brukerne når det gjelder hele arbeids- og velferdsforvaltningens lovgivning og ansvarsområde. Et ombud vil også kunne spille en vesentlig rolle i kvalitetssikringen i NAV – og det vil vi få bruk for i en forenklingsprosess, som Eriksson legger opp til, sier Knut Magne Ellingsen.

 

For mer informasjon:

Ove Helset
kommunikasjonsansvarlig
416 90 177
ove.helset@ffo.no