Forside / Presse

Oppretthold kravene til boliger, Sanner!

Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner vil lempe på krav til nye boliger.
1. pinsedag la han frem to alternativer for dette. Et alternativ som unntar de minste leilighetene fra tilgjengelighetskrav. Det andre alternativet er å redusere kravene for tilgjengelighet i alle boliger.

- Sanner presenterer i realiteten kun ett forslag som FFO kan akseptere. Å beholde dagens krav til tilgjengelighet på 50 prosent av de minste boligene er et tydelig signal på at Sanner har forsøkt å imøtekomme funksjonshemmedes organisasjoner i denne prosessen. Det er positivt. Likevel er det ikke god boligpolitikk å unnta 50 prosent av boligene for krav om tilgjengelighet, men vi ser fram til en nær dialog med Sanner på dette i høringsprosessen, sier generalsekretær i FFO, Liv Arum.

- Går regjeringen inn for det andre alternativet, der krav til tilgjengelighet vil reduseres for alle boliger vil det bli vanskelig å kalle Sanner en moderniseringsminister. Forslaget presenteres som et tydelig kompromiss mellom kravene til boligprodusentene og funksjonshemmedes organisasjoner. Det er vanskelig å tro at noen av partene vil være fornøyd med dette forslaget, og det er ikke Sanner tjent med. En slik reduksjon vil få store konsekvenser – ikke bare for mennesker som bruker rullestol, men også andre som opplever å bli bevegelseshemmet en kortere eller lengre periode i livet, sier Liv Arum.

For mer informasjon:
Liv Arum, generalsekretær 913 02 886, liv.arum@ffo.no