Forside / Presse

Snart 8 000 lærere i streik - Bekymret for elever med spesialundervisning

Skolestart er preget av streik og underbemanning i skolen. Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) er bekymret for at elever som mottar spesialundervisning skal komme skjevt ut dette skoleåret.

På første skoledag er 5 500 lærer tatt ut i streik, og 2 200 lærer er bebudet ut i streik fra 21. august. På første skoledag rammer streiken 64 000 elever.

Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon er redd for at elever som mottar spesialundervisning skal tape mer enn nødvendig i forbindelse med konflikten, som kan se ut til å bli langvarig.

I dag mottar over 50 000 elever spesialundervisning i skolen, og antallet har de siste årene steget jevnt. Dette utgjør ca. 9 prosent av alle elever i norsk skole.

- Vi ber derfor alle skoler som er rammet av streiken om å skjerme de elevene som mottar spesialundervisning. Når du har et behov for ekstra tilrettelagt undervisning, er du svært sårbar. Du har i mindre grad mulighet for å ta igjen tapt undervisning, og vil i mindre grad enn andre kunne ta igjen de de har tapt som følge av konflikten, sier generalsekretær i FFO, Liv Arum.

For mer informasjon:

Liv Arum, generalsekretær 913 02 886 liv.arum@ffo.no