Forside / Presse

Flere fattige barn

Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) mener at omleggingen i trygdeordningene vil føre til flere fattige barnefamilier. – Kutt i barnetillegget vil få dramatiske konsekvenser for dem som har minst å rutte med fra før av, sier Knut Magne Ellingsen, leder i FFO.

- De siste dagene har vi fått flere henvendelser til vårt Rettighetssenter fra urolige barnefamilier, der én eller begge foreldre er uføretrygdet. De forstår ikke hvordan de skal få endene til å møtes når barnetillegget kuttes samtidig som den nye uføretrygdeordningen vil gi høyere utgifter for de som har gjeld og eier egen bolig, sier Ellingsen.

- Dette er familier som er hardt prøvet fra før av. Endringene vil gjøre situasjonen enda vanskeligere for familiene, og det er ekstra vondt fordi vi vet at dette vil ramme barna.

- Vi vet at både KrF og Venstre er opptatt av barnefattigdom, og vi oppfordrer dem på det sterkeste nå i forhandlingene med regjeringspartiene om å rette opp disse feilslåtte kuttene.

For mer informasjon:
Liv Arum, generalsekretær: 913 02 886