Gå til hovedinnhold
På innsiden av en buss hvor en blå knapp med rullestolsymbol er avbildet.

Hvordan ivareta reisende med assistansebehov?

Dersom buss og tog, holdeplasser, togstasjoner og flyplasser var universelt utformet, kunne de fleste funksjonshemmede klart å reise på egen hånd. Vi er på vei, men vi er ikke i mål. Derfor er muligheten for assistanse så viktig!
Et klokketårn og en grå himmel. En hvit tekst hvor det står: Hvordan kan du hjelpe en funksjonshemmet på reisefot?
Beskrivelse:Hvordan ivareta reisende med assistansebehov i kollektiv- og flytrafikken

Synstolket versjon av: Hvordan ivareta reisende med assistansebehov.

Funksjonshemmede har krav på den samme tilgangen til kollektiv- og flytransport som andre, og kollektiv- og flyselskapene har plikt til å tilby assistanse. Likevel mangler mange stasjoner og holdeplasser en assistanseordning, og da må andre ansatte bistå. Medreisende kan også være til stor hjelp.

I tillegg til filmen du finner øverst har vi også laget en veileder som er ment til å brukes under opplæring av ansatte.


Mange ansatte og medpassasjerer føler seg usikre i møte med reisende med assistansebehov. Husk at det alltid er bedre å tilby hjelp og få et "nei takk", enn ikke å spørre! Det er viktig for alle å bli møtt med velvilje.

Allergivennlig kollektivtransport

For personer med pelsdyrallergi og parfymeallergi/-sensitivitet kan det å ta kollektivtransport være særlig utfordrende, og for noen utgjør det en så stor helsetrussel. For at flest mulig skal kunne ta kollektivt er det derfor viktig at en tar hensyn til hverandre.

På offentlig transport bør det være egne områder for pelsdyr. I tillegg burde det finnes noen allergivennlige drosjer - det ikke er tillat med dyr, parfyme eller røyk. Allergivennlige drosjer skal ikke brukes som en unnskyldning for at vanlige drosjer ikke skal ta med seg førerhund på reise.

Spørsmål om prosjektet?

Lurer du på noe rundt prosjektet kan du ta kontakt med prosjektleder Cato Lie via mail: cato.lie@ffo.no