Slipp oss til!
Elever med funksjonsnedsettelse blir dårlig ivaretatt på videregående
Mangel på tilpasset opplæring, manglende spesialundervisning, fordommer og kunnskapsmangel møter elever med funksjonsnedsettelser i videregående opplæring.
Det viser en undersøkelse vi har gjort sammen med Unge funksjonshemmede, for å finne ut av hvordan elever opplever vgs og overgangen til å komme ut i jobb.
Du har rett på tilrettelegging
Skolen har plikt til å tilpasse opplæringen for alle elever. Elever må ikke ha diagnose eller enkeltvedtak for å få det. Dette slås fast i Opplæringsloven §1-3. Det er skolen og læreren som har ansvaret for å tilpasse opplæringen.
Hvis den tilpassede opplæringen ikke gir godt nok utbytte, har eleven rett på spesialundervisning. Det er Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) som vurderer dette i en sakkyndig vurdering.
På videregående må du søke om spesialundervisning eller tilrettelagt opplæring på nytt, selv om du har hatt det på ungdomsskolen. Du må også få en ny rapport (sakkyndig vurdering) fra PPT.
Sende inn klage
Er du ikke fornøyd med tilretteleggingen eller spesialundervisning du får på skolen, kan du klage.
Før du sender inn en klage er det verdt å snakke direkte med læreren din eller rektor på skolen. Er du fortsatt ikke fornøyd kan du klage. Klagen skal sendes til skolen, men det er statsforvalter som behandler saken.
Avslag på spesialundervisning
Det er også mulig å klage på avslag på spesialundervisning. Klagen må sendes innen tre uker fra man mottar avslaget. Hvis rektor ikke vil komme klagen i møte, skal klagen sendes videre til statsforvalteren.
Statsforvalteren har vanligvis siste ord i saken, men hvis du mener skolen har diskriminert deg på grunn av manglende tilrettelegging kan du kontakte Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO). De kan vurdere om saken kan tas videre til Diskrimineringsnemnda.