
Utfordringer på repeat - Vil vi noen gang få en skole for alle elever?

Til tross for ambisjoner om en skole for alle, har lite endret seg i løpet av de siste 10-20 årene. Din stemme i lokal- og fylkestingsvalget kan avgjøre om også barn og unge med funksjonsnedsettelser kan glede seg til skolestart.
Vi har fått Kantar til å gjennomføre tre undersøkelser for å finne ut mer om hvordan barn og unge med funksjonsnedsettelser opplever skolehverdagen.
Svarene vi fikk viser hvor viktig årets valg er:
Holdes utenfor
Mange barn med funksjonsnedsettelser opplever seg ikke som en del av det sosiale miljøet på skolen – til tross for hva skoleledere tror.
Manglende kunnskap
Det er en urovekkende stor forskjell i hvordan foresatte og skoleledere opplever undervisningen barn med funksjonsnedsettelser får.
Mangler i det fysiske skolemiljøet
Både elever, foresatte og skoleledere forteller om en skole som ikke er fysisk tilpasset alle elevene
Det trengs ressurser
Hovedutfordringen er mangel på ressurser, mangel på kunnskap og en god del fordommer.
- 2 av 5 skolelederne sier at skolen ikke har nok ressurser og rutiner til å sikre et godt tilbud til elever med behov for spesialundervisning
- 8 av 10 skolelederne sier seg enig i at skolens ledelse og lærere har behov for mer kompetanse om elever med funksjonsnedsettelser og kronisk sykdom.
Din stemme avgjør
En god skole er avgjørende for både barns hverdag og hvilken fremtid de kan se for seg. Det er årets valg som avgjør om også barn med funksjonsnedsettelser kan begynne å glede seg til skolestart. Ikke la dine lokalpolitikere slippe unna med fagre ord og lite handling.