FFO Oslo skuffet over Oslo kommunes høringsinnspill til Utredning om inkorporering av CRPD i norsk lov
Her er lenke til Oslo kommunes høringsinnspill. FFO Oslo respekterer selvsagt uenighet rundt om og hvor CRPD skal inkorporeres. Imidlertid stiller FFO Oslo seg kritiske til det vi oppfatter som manglende forståelse for at menneskerettighetene er medfødte rettigheter og ikke er økonomisk betinget, samt en ignorering av funksjonshemmede menneskers iboende verdi. Det fremstår i høringsuttalelsen som at kommunen skal avgjøre om personer med funksjonsnedsettelser skal få sine rettigheter oppfylt eller ikke.
Vi stiller oss spørrende til at en så viktig sak for så mange mennesker delegeres med fullmakt til én folkevalgt - byråd for helse. I tillegg vil vi understreke at personer med funksjonsnedsettelsers menneskerettigheter ikke bare handler om helse, men om likestilling på alle samfunnsområder. FFO Oslo vil gjerne vite hvor stor del av bystyrets representanter som faktisk støtter Oslo kommunes høringsinnspill. Rådet for personer med funksjonsnedsettelser i Oslo kommune anbefaler at CRPD inkorporeres i menneskerettsloven.
Basert på høringene som ligger ute er det et stort flertall (77%) for inkorporering i Menneskerettsloven. FFO sitt høringssvar begrunner hvorfor CRPD skal inkorporeres i menneskerettsloven. Utover dette kan vi se at en rekke respekterte aktører på området, som Norges Institusjon for Menneskerettigheter (NIM), Diskrimineringsnemnda, Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) og Redd barna stemmer for en inkorporering i menneskerettsloven.
FFO Oslo mener at høringsuttalelsen fra Oslo kommune strider med Hammersborgerklæringen: «Oslo skal være verdens beste by å bli født i, vokse opp i, flytte til, leve i, og bli gammel i, uavhengig av hvem du er og hva slags bakgrunn du har.» (…) «I vår by skal ingen falle utenfor. Det er et offentlig ansvar å stille opp for byens befolkning når de trenger det.» (…) «For deg betyr det at vi skal la folk få være seg selv og bestemme mer selv. Du skal slippe å bli utsatt for diskriminering og negativt sosialt press som reduserer din frihet til å leve ditt liv slik du vil leve det. Vi skal feire mangfoldet som finnes i befolkningen, og kommunen skal få et mer variert og mangfoldig tjenestetilbud tilpasset ulike mennesker.»
Disse flotte målsetningene i Hammersborgerklæringen må selvfølgelig også gjelde mennesker med funksjonsnedsettelser i kommunen. Dessverre gjenspeiles ikke disse holdningene i høringsinnspillet Oslo kommune har avgitt hvor det blant annet står at «Oslo kommune mener at en inkorporering kan medføre at kommunene settes i en situasjon der det i større grad vil være uklart hvilke plikter kommunen har, samt hvilket handlingsrom kommunen har til å oppfylle forpliktelser og kostnader både økonomisk og personellmessig. Det er blant annet uklarheter knyttet til bruk av tvang, rettslig handlingsevne, universell utforming og til rekkevidden for helse- og omsorgstjenester.» FFO Oslo oppfatter det tvert imot som at CRPD gjør det veldig klart hvilke forpliktelser som vil gjelde for kommunen. CRPD er ikke nye menneskerettigheter. CRPD er i likhet med barnekonvensjonen og kvinnekonvensjonen, et likestillingsverktøy for å sikre at de originale menneskerettighetene skal gjelde for alle. For oss ser det ut som at økonomiske begrensninger ligger til grunn for uttalelsen.
I Oslo kommunes høringsuttalelse står det også følgende: «En utfordring ved gjennomføring av artikkel 19, og særlig plikten til å sikre at funksjonshemmede har anledning til å velge bosted på lik linje med andre, er knyttet til kommunens ressurssituasjon og behovet for kostnadseffektive tjenester». FFO Oslo er skuffet over at Oslo kommune, Norges hovedstad, fraskriver seg ansvar for å sikre personer med funksjonsnedsettelser muligheten til å velge hvor og med hvem man skal bo på lik linje med andre. Om staten virkelig vil sikre menneskerettighetene til personer med funksjonsnedsettelser, må staten sikre kommunene nødvendige rammebetingelser.