Gå til hovedinnhold på siden Gå til hovedmeny

Om FFO / Retningslinjer for bruk av sosiale medier i FFO

Retningslinjer for bruk av sosiale medier i FFO

Hånd som holder en mobiltelefon

Som ansatt eller tillitsvalgt i FFO, er du ambassadør for FFO også på fritiden. Alt som sies i sosiale medier regnes som offentlig, og kan påvirke organisasjonens omdømme. I samarbeid med FFOs tillitsvalgte har vi satt opp noen kjøreregler for bruk av sosiale medier.  

Generelt:

• Husk at du er en ambassadør for FFO, også på fritiden

• Presiser at du ikke ytrer deg på vegne av FFO, dersom det kan være tvil om din rolle.

• Husk å ikke benytte e-postadressen til jobben som kontaktpunkt til dine private profiler.

• Alle innlegg på sosiale medier er å betrakte som offentlige og tilgjengelige for alle. Det gjelder også for lukkede grupper, da innlegget kan kopieres med skjermdump og videreformidles. Vær derfor varsom med hva du kommenterer og skriver. Det kan være vanskelig å slette.

 

1. Vær troverdig

Opptre nøyaktig, rettferdig, grundig og oversiktlig. Hold deg alltid til fakta. Har du/ FFO gjort en feil, innrøm det.


2. Vær vennlig

Hold en vennlig, ryddig og imøtekommende tone, og vær konstruktiv i diskusjoner.


3. Vær profesjonell

• Tenk gjennom konsekvensene for FFO og eventuelt de som blir berørt av det du skriver, før du publiserer noe
• Vern om konfidensiell informasjon
• Vær varsom med bruk av bilder og innhent tillatelse.
• Ikke kommenter rykter og spekulasjoner
• Ikke skriv negativt om andre personer, organisasjoner, virksomheter, tjenester, diagnoser etc.
• Kritikkverdige forhold skal tas opp tjenestevei og aldri gjennom sosiale medier
• Svar på innlegg og kommentarer i sosiale medier raskt, og helst samme dag som de publiseres. Kort reaksjonstid reduserer risikoen for at negative innlegg sprer seg i sosiale medier
• Følg alltid med på ”samtalen” etter at du har svart

Du må ikke svare på absolutt alt, men svar alltid når kommentaren inneholder
• faktafeil
• kommer fra en misfornøyd person eller
• inneholder spørsmål om FFOs tjenester eller oppgaver.


Husk at du kan skjule kommentarer uten at forfatteren får beskjed om det. Slettes kommentaren, vil den som står bak få beskjed.

3. Reklameinnslag slettes alltid